Trong tương lai không
xa, máy bay chiến đấu trong tương lai của Mỹ chủ yếu sẽ là các máy bay ném bom
tàng hình bay chiến đấu đa nhiệm có khả năng tàng hình, ném bom và bay tầm xa,
thay thế cho các máy bay chiến đấu tốc độ cao trước đây. Mỹ hoàn toàn có khả
năng làm những gì có thể vì có nguồn ngân sách quốc phòng cực lớn và các nhà
quân sự đại tài
Máy bay ném bom tàng hình của Không quân Mỹ
Trung tâm đánh giá Chiến lược và Ngân Sách (CSBA) kết luận rằng máy bay chiến đấu trong tương lai của Mỹ sẽ là các máy bay ném bom tàng hình, thay thế cho các máy bay chiến đấu tốc độ cao trước đây.
Nghiên cứu này do John Stillion, một cựu sĩ quan không quân Mỹ và cũng là một nhà nghiên cứu tại CBSA thực hiện đã phân tích “hơn 1.450 trận chiến không-đối-không” trên toàn thế giới kể từ năm 1960.
Dựa trên phân tích này, Stillion kết luận rằng: "Trong vài thập kỷ qua, những tiến bộ về cảm biến điện tử, công nghệ thông tin liên lạc, và vũ khí dẫn đường về cơ bản đã làm thay đổi bản chất của các trận không chiến”.
Điều này có nghĩa Không quân Mỹ sẽ dần dần giảm số lượng các máy bay chiến đấu sử dụng tốc độ và khả năng cơ động để tìm kiếm và tiêu diệt máy bay địch, mà thay vào đó là các mát bay chiến đấu đa nhiệm có khả năng tàng hình, ném bom và bay tầm xa.
Ông Stillion nói rằng Lầu Năm Góc sẽ trang bị 400 máy bay ném bom đa nhiệm cho lực lượng không quân nước này. Các máy bay này sẽ trở thành sức mạnh cho Không quân Mỹ trong tương lai.
Không lực Hoa Kỳ cũng là lực lượng có nguồn ngân sách nhiều nhất nước Mỹ với bốn nhánh chính, và các khả năng tác chiến đều rất thiện nghệ và đáng nể.
Theo một bảng xếp hạng của Tạp chí Mỹ National Interest về các lực lượng không quân hùng mạnh nhất thế giới năm 2014, với 5.600 máy bay trong tay, Lực lượng Không quân Mỹ xứng đáng với vị trí số một trên thế giới.
Mỹ đã đưa 2 loại máy bay chiến đấu tàng hình F-22 và F-35 vào hoạt động và còn dự định mua thêm 1.763 máy bay chiến đấu F-35 cũng như có khả năng mua đến 100 máy bay ném bom tầm xa.
Máy bay ném bom tàng hình của Không quân Mỹ
Trung tâm đánh giá Chiến lược và Ngân Sách (CSBA) kết luận rằng máy bay chiến đấu trong tương lai của Mỹ sẽ là các máy bay ném bom tàng hình, thay thế cho các máy bay chiến đấu tốc độ cao trước đây.
Nghiên cứu này do John Stillion, một cựu sĩ quan không quân Mỹ và cũng là một nhà nghiên cứu tại CBSA thực hiện đã phân tích “hơn 1.450 trận chiến không-đối-không” trên toàn thế giới kể từ năm 1960.
Dựa trên phân tích này, Stillion kết luận rằng: "Trong vài thập kỷ qua, những tiến bộ về cảm biến điện tử, công nghệ thông tin liên lạc, và vũ khí dẫn đường về cơ bản đã làm thay đổi bản chất của các trận không chiến”.
Điều này có nghĩa Không quân Mỹ sẽ dần dần giảm số lượng các máy bay chiến đấu sử dụng tốc độ và khả năng cơ động để tìm kiếm và tiêu diệt máy bay địch, mà thay vào đó là các mát bay chiến đấu đa nhiệm có khả năng tàng hình, ném bom và bay tầm xa.
Ông Stillion nói rằng Lầu Năm Góc sẽ trang bị 400 máy bay ném bom đa nhiệm cho lực lượng không quân nước này. Các máy bay này sẽ trở thành sức mạnh cho Không quân Mỹ trong tương lai.
Không lực Hoa Kỳ cũng là lực lượng có nguồn ngân sách nhiều nhất nước Mỹ với bốn nhánh chính, và các khả năng tác chiến đều rất thiện nghệ và đáng nể.
Theo một bảng xếp hạng của Tạp chí Mỹ National Interest về các lực lượng không quân hùng mạnh nhất thế giới năm 2014, với 5.600 máy bay trong tay, Lực lượng Không quân Mỹ xứng đáng với vị trí số một trên thế giới.
Mỹ đã đưa 2 loại máy bay chiến đấu tàng hình F-22 và F-35 vào hoạt động và còn dự định mua thêm 1.763 máy bay chiến đấu F-35 cũng như có khả năng mua đến 100 máy bay ném bom tầm xa.
__
Posted by: =?UTF-8?B?TkdVWeG7hE4gVsOCTiBUw5lORw._,_.___
From: Phuoc
Date: April 10, 2015 at 6:36:27 PM PDT
Subject: Sixth Generation Fighter: Should Future Fighter Be Like A Bomber?
Date: April 10, 2015 at 6:36:27 PM PDT
Subject: Sixth Generation Fighter: Should Future Fighter Be Like A Bomber?
Should Future Fighter Be Like A
Bomber? Groundbreaking CSBA Study By Colin Clark
on April 08, 2015 at 3:46 PM
Northrop Grumman Long Range Strike
Bomber (LRSB) concept
WASHINGTON: America’s next war
plane may look much more like a stealthy long-range bomber
than a sleek, fast and maneuverable fighter.
That’s the conclusion of a
wide-ranging study by the respected Center for Budgetary and Strategic
Assessments. Breaking Defense obtained a copy of
the report from a source not affiliated with CSBA.
Here’s the
study’s main finding: “The overall conclusion of this study was that
over the past few decades, advances in electronic sensors, communications
technology, and guided weapons may have fundamentally transformed the nature of
air combat.”
The conclusions are based on author
John Stillion‘s analysis of a
database of “over 1,450 air-to-air victories” around the world from 1965
to the present.
According to Stillion’s study, the ability
to build an aircraft that can find, surprise and then kill enemy aircraft
and anti-aircraft systems using speed and maneuverability is rapidly meeting
the physical limits of range, speed and useful capability.
“The increased importance of electronic sensors, signature
reduction, RF [radio frequency] and IR [infra-red] countermeasures and robust
LOS networks in building dominant SA [situational awareness], and the potential
reduced tactical utility of high speed and maneuverability could mean that, for
the first time, the aerial combat lethality of large combat aircraft may be
competitive or even superior to more traditional fighter aircraft designs
emphasizing speed and maneuverability,” the study says.
Put another way, missiles can now
often outperform most fighter aircraft, although stealth and electronic warfare
help even the score.
Trends from the database of air
combat since 1965 show the rise of long range missiles and a steep decline in
dog-fighting. Of the 33 U.S. kills in the 1991 Persian Gulf war, only four
involved any maneuvering at all. 25 years on, the power of long range sensors
and missiles is only greater, meaning that traditional fighter attributes such
as speed, thrust-to-weight ratios, and turn radius are even less important to
success today and in the future.
Stolen concludes that speed will
not help future aircraft because higher speeds mean higher heats from engines
and along leading edges and other aircraft surfaces. More combatants will rely
on Infrared Search and Track Systems (IRST) because Digital Radio
Frequency Memory (DRFM) jammers will disrupt search radars. (See page 36
of the study). So enemies will be looking for heat with those IRST sensors
and fast planes will be easier to spot.
What does this mean for the
Pentagon as it explores building the next generation fighter, the so-called sixth generation fighter?
Stillion says the Pentagon should
consider “‘radical’ departures from traditional fighter concepts that rely on
enhanced sensor performance, signature control, networks to achieve superior SA
[situational awareness], and very-long-range weapons to complete engagements
before being detected or tracked by enemy aircraft.”
That requires, he said in an email
to me, that, “we should take a broad, objective and imaginative look at how to
achieve air superiority in the decades beyond 2035. This may, or may not,
result in a preference for non-traditional platforms rather than improved
fighter aircraft, but more likely it will show we want a mix of both types of
capabilities. The important thing is to do the objective assessment.”
The Pentagon has launched its Defense Dominance Initiative
and the related Air Innovation Initiative, a DARPA-led effort to come up with
approaches to the F-X and its engines. Stallion’s study will clearly be read by
DARPA and Frank Kendall, head of Pentagon acquisition as it mulls what to
experiment with.
The Ultimate Multirole Plane?
One industry source who has read
the study said that, “Stillion makes a very good case that we should rethink
our strategy. Why invest in the sixth generation fighter to create a ‘super F-22′? Such an
aircraft will only offer marginal improvements over the F-22 at great cost. But
it will still be fairly short-ranged (at least considering the operational
distances in the Pacific and other theaters). Wouldn’t it be better
instead to focus on a bigger aircraft?”
Boeing Lockheed Long Range Strike
Bomber concept LRSB
Those larger planes can have bigger
apertures (radar and infra-red) to detect threats at longer ranges and can carry
bigger missiles to strike the enemy before he can hit us.
“What I find most compelling,” the
industry source says, “is the idea that we could develop a single, large,
long-range, big payload, stealthy aircraft that would comprise the future
United States Air Force’s combat arm. You would have a common airframe that
could be outfitted with different payloads to do different missions.”
One airframe, the industry source
speculates, could provide a strike version, an air-to-air missile version for
self defense, a nuclear aircraft, an air superiority version fitted with
directed energy weapons, and planes for airborne early warning and ground
surveillance missions.
The ultimate expression of this
approach: a future US Air Force with a fleet of roughly 400 aircraft “as the
core of the United States’ power projection force,” the industry source
believes.
“Some elements of the new battle
force could be unmanned as well to take better advantage of the big aircraft’s
endurance. Maybe we would want to call this aircraft the
“Battleplane”—something envisioned by Guilio Douhet in the 1920s.
Intercontinental range means this force can strike anywhere on the planet—and
concurrently win air superiority. We would not need to deploy hundreds of short
range fighters to close-in bases—we could operate from distant bases. Just
think of the savings in terms of logistics, development, procurement, and
manpower if we went to a single airframe,” the industry source opines.
An astute observer might read this
study and conclude that the builder of the Long Range Strike Bomber (LRSB),
with its long range and enormous weapons capacity, could find itself in an
enviable position to build that new power projection aircraft. Maybe.
How much chance is there that the
Pentagon will embrace such a radical departure from the norms of the last 75
years?
“History says no,” the industry
source believes. “How will the Air Force leadership—primarily composed of
fighter pilots—react to the idea of using ‘bombers’ to do the air superiority
mission?”
Imagine the cultural shifts needed
by the Air Force and senior Pentagon leaders to embrace such an approach.
Perhaps the impending budget drawdowns, the increased aggression of Russia, and the looming
rise of China can help
illuminate the future for them.
This is one of those rare studies
that we may all remember in another decade and cite in footnotes and wonder
that the Pentagon had the courage to act. If we’re lucky. If you want to
understand air combat alone, this is a must-read.
__._,_.___
No comments:
Post a Comment
Thanks for watching